Iratkozz fel az új bejegyzések ingyenes értesítőjére!

Név:*
E-mail cím:*
E-mail cím újra:*

2008. augusztus 17., vasárnap

Többszintű céges játék

A világ egyik leginkább vitát kavaró vállalkozási formája a többszintes (MLM) cégépítés.
A napokban egyik barátommal levelet váltottam ebben a témában. Álljon itt előbb az, amit ő írt:

„Azt gondolom, hogy több lábon kell állni.
Ha közalkalmazott vagy, ha vállalkozásod van, akkor is mellette célszerűnek tartom:
- életbiztosítást kötni, nyugdíjas korodra gondolva;
- betegpénztárba belépni,
- egy olyan multi- level marketing üzlethez csatlakozni, minél előbb, lehetőleg egy Internetes áruház-lánchoz, amelynek nagy az áruválasztéka, megbízhatónak tűnik és “lefelé” építi a csapatot. Nem maradsz így elszigetelve, tehát tényleg csapatot építesz. Kitartóan benn kell maradnod, mert így idővel garantáltan lesz egy többlet jövedelmed - elképzelhető, egy pár éven belül egészen tetemes. Nagy előnye, hogy nincs semmi kockázata, és számtalan előnye van. Az Internetes áruházban megvásárolhatod mindazt, ami a háztartásodban szükséges (takarítószerek, mosószerek, kozmetikumok, fehérnemű, stb.…); és ha erre igényed van, vagy szükségesnek tartod, még vitaminkészítményeket, étrend-kiegészítőket is vásárolhatsz. Mindezeket házhoz szállítják, időd, energiád szabadul fel, amit másra fordíthatsz. Egy ilyen üzlethez való csatlakozás nem azt jelenti - minden ellenkező híresztelés ellenére - hogy házalni kell a termékekkel. Ezt is lehet természetesen, de szerintem nem nagyon éri meg. Ami viszont kell, hogy olyan üzlettársakat keress a saját üzletedbe - akit a vállalkozásodban is alkalmaznál, tehát képes arra, hogy ő is építse az üzletet.
- Értékpapírokat, részvényeket is vásárolhatsz, de ez kockázatos lehet.
Szeretném kérdezni, mi a véleményed a leírtakról illetve, mivel én is benne vagyok egy ilyen üzletben, kérdezem lenne-e kedved üzlettársként csatlakozni hozzám?”

Akkor erre így válaszoltam:

„ A hálózatépítés nagyon izgalmas feladat. Rendkívüli munkabírást és kitartást igényel. Ezen kívül az a véleményem (Te kérdezted!), hogy olyan embereknek való, akik kész üzleti modelleket kívánnak alkalmazni. Ebből kifolyólag egy kicsit le is van butítva a dolog, mert kreativitásnak nem sok keresni valója van ilyen helyen. Itt nyomulni kell, mint egy buldózer és alkalmazni a mások által már sikeresen bevetett taktikákat. Azzal is tisztában kell lenni, hogy csak nagyon keveseknek sikerül a többség közreműködésével jelentős sikereket és nagy jövedelmet elérnie. Néhány év múlva te is többet fogsz tudni erről mondani.
Kívánok neked nagyon sok sikert az MLM- es vállalkozáshoz. Arra figyelj, hogy egy ilyen üzletben nem elég "benne lenni". Sokkal több kell ennél!

Eszmecserénk a továbbiakban így folytatódott:

"Az MLM, de maga a hálózatépítés - nemcsak a kereskedelemben - azt gondolom, egy olyan területe kezd lenni az életnek (hanem már az is)amire mindenképpen oda kell figyelni. Most éppen az egészségügy frontján kezdem ezt tanulmányozni és részesévé válni.
Említed a kreativitást. Az MLM -ben is megvan a lehetőség szerintem a kreativitásra, ha éppen kreatív akarsz lenni, vagy eleve az vagy. Itt aztán még a helyzet is kedvező, mindezt (itt is) saját saját kockázatodra teheted. A munkabírás és az elszántság pedig mindenhol kell, ahol az átlagnál nagyobb eredményeket akarsz elérni."

Most utólag úgy érzem, hogy a kérdésre adhattam volna egy kicsit kimerítőbb választ. Ezt szeretném pótolni.

Az MLM típusú vállalkozást én is nagyon hasznosnak tartom. Főleg a vállalkozói lét kezdeti szakaszában, amikor még szűkében vagyunk a tapasztalatoknak, az üzleti ismereteknek és a nem utolsó sorban a tőkének. Ilyenkor jól jön egy készre szabott üzleti rendszer, amely olyan mint egy gépjármű. Megkapod a kulcsát, beleülsz és mész vele. Persze vezetési tudásra itt is szükség van. De hát ezt nagyon is jól tudják az ilyen vállalkozások megalkotói. Azért szerveződnek rendszeresen a továbbképzési tanfolyamok, találkozók, konferenciák. Eddig nincs is ezzel semmi gond. Maga a probléma ott kezdődik, amikor az MLM -ben részt vevő olyan dolgokkal álltatja magát és természetesen környezetét is, amelyek minden realitást nélkülöznek.

Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a résztvevők azt a nézetet vallják: „Nincsen ebben az üzletben semmi kockázat, mit veszíthetsz vele?
Hát, hogy is mondjam? Van ám itt bőven kockázat! Gondoljunk csak bele! Az ember nem csak a pénzét kockáztathatja. Ennél van egy sokkal, de sokkal drágább kincsünk: az idő. Minden olyan óra és perc, amely nem a jólétünk, a boldogulásunk, az egészségünk érdekében múlik el, az mind komoly veszteséget jelent számunkra. Olyat, amely az adott pillanatban nem is érzékelhető. Tehát egyáltalán nem mindegy, hogy mivel foglalkozunk, mire áldozzuk időnket és energiánkat. Lehet, hogy egy jobb választással két-három év alatt szakértőivé válhatnánk egy olyan témának, amelyik komoly bevételi forrásokat nyitna meg számunkra. Itt utalni szeretnék Jim Collins remekbe szabott könyvében (Jóból kiváló) bemutatott sündisznó elvre, amely három körben határozza meg a kiemelkedéshez vezető út feltételeit:
1.Amit szenvedélyesen szeretünk
2.Amiben a világon a legjobbak lehetünk
3.Ami a gazdasági motorunkat hajtja
E keret nem elegendő arra, hogy a témát részletesen kifejtsem, de a lényeg az, hogy ahol az előbbi három kör lefedi egymást, ott kell keresgélnünk boldogulásunk útját (Szeressük, amit csinálunk, legyünk nagyon jók benne és pénzt is lehessen keresni vele).

Másik tévhit: „Egy pár év múlva tetemes jövedelmet fog hozni az MLM

Kérdezem én, hogy vajon mitől fog ilyen jövedelmet hozni? Tudom, hogy szépen hangzik a bűvös három munkatárs, akik tovább építik az üzletet, de ennek minimális az esélye (Nem több, mint annak, hogy megütöd az ötöst a lottón). Miért? Hát nagyon egyszerű. A nagy számok törvénye alapján, valóban igaz, hogy ha rendelkezik valaki ezer ismerőssel és rokonnal, akkor meg van rá a lehetőség, hogy talál három embert, aki alkalmas erre az üzletre. Ez rendben is van. A dolog ott kezd el sántítani, amikor tovább gondoljuk, hogy a három emberünknek szintén szüksége van ezer-ezer ismerősre, akiből meríthetnek. És ezek új emberek kell legyenek, nem a mi általunk már lehalászott csapat. Ez a tömegbázis pedig nem létezik! Ha nem így lenne, akkor nagyon sok ember gazdagodna meg ezen a területen. Az MLM üzletek statisztikái igyekeznek ezt alátámasztani, de józanul átgondolva a kérdést, mindenki eljuthat a helyes következtetésre. Persze Amerikában sok ilyen gazdag ember van, ezt nem vitatom. De Amerika nagyságrendekkel nagyobb ország, sokkal magasabb jövedelmekkel és gyökeresen más vásárlói szokásokkal.

És ez elvezet egy harmadik tévhithez is: „Nem kell minden hálózati résztvevőnek üzletet építeni, elég ha vásárol.

Az állítás önmagában helytálló. Csak akik hangoztatják, azok figyelmen kívül hagyják az emberek vásárlási szokásait és egyéb tulajdonságait. Az ember szeret vásárolni. Külön élmény elmenni egy boltba, böngészni a polcokat, megfogni az árút. Különösen nagy élmény új dolgokat kipróbálni. A reklámok többsége nem véletlenül épít erre az emberi tulajdonságra. Ahogy a hagyományos vásárlásainknál is gondolkodás nélkül faképnél hagyjuk kedvenc sarki üzletünket, ha egy jobbat, kedvezőbbet találunk, ugyanez az MLM vásárlókra is érvényes.

Végül a kreativitásról: „Az MLM -ben is megvan a lehetőség szerintem a kreativitásra, ha éppen kreatív akarsz lenni, vagy eleve az vagy.”

Ahogyan egy McDonalds éteremben minden előre megírt forgatókönyv szerint zajlik (Ha nem így lenne, akkor nem tudná kihasználni a mindenki mástól megkülönböztető jegyét!), úgy az MLM üzlet is kulcsra kész. Miért állítom ezt? Nagyon egyszerű! Ez az egyetlen lehetőség a sokszorosításra. Lehet, hogy én brillírozni tudok egy marketing bemutató során és rögtönzéseimmel, jópofa megjegyzéseimmel el tudom kápráztatni a hallgatóimat. Csak egy bökkenő van. Ha üzlettársaim nem rendelkeznek hasonló kvalitásokkal, akkor nem tudom nekik tovább adni a stafétát! Az üzlet olyan egyszerű kell legyen, hogy minden arra alkalmas ember ezt megértse és tovább is tudja adni. Itt nem csak tanulók, hanem egyben tanárok is vagyunk.

Tudom a kezdő MLM vállalkozókat a fentiek nem fogják meggyőzni. Az is egy csodálatos emberi tulajdonság, hogy csak azt halljuk meg, amit akarunk. Erről inkább az a sok-sok ember tudna mesélni, aki már részese volt ilyen-olyan formában egy hasonló üzletnek és éveket vesztegetett el, miközben olyan dolgokkal foglalkozhatott volna, amiben ő a legjobb, amit szeret csinálni és amivel ráadásul még sok pénzt is tud keresni. Ahogy a hagyományos vállalkozások döntő többsége nem tud a növekedés és a siker útjára lépni, ebben az esetben sincs ez másképp. Mindenhol vannak győztesek és vesztesek. Csak ismételni tudom magamat: Nem elég az üzletben benne lenni. Nagyon oda kell tenned magadat!

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az érdeklődő levélíróval abban mindenképpen egyetértek, hogy bármilyen formában is dolgozz, érdemes életbiztosítást kötni a nyugdíjas évekre gondolva.

Ugyancsak egyetértek azzal, hogy érdemes időben belépni egy "egészségpénztárba".
Ennek célja, hogy betegség esetén, illetve annak megelőzése érdekében a várhatóan felmerülő költségeket előre, apránként összegyűjtsük. Mindezt megtehetjük úgy, hogy még adókedvezményre is jogosít.

Ami az MLM-értékesítési rendszert illeti, személyes tapasztalatom az, hogy családi/baráti/üzleti kapcsolatot ronthat meg egy nem jól megválasztott termék ilyen formában való értékesítési kisérletezés során.

Az értékesítéshez igencsak oda kell tennie magát az embernek, tehát házalni/nyomulni kell és a nagy számok törvénye alapján tényleg nehéz olyan "munkatársat" találni, aki nem csak vásárol, hanem dolgozik is az üzletben.
Ha pedig dolgozni kell, akkor bizony sok elutasítást is el kell tudni viselnie az embereknek. Ez pedig nem mindenkinek megy.

Összegezve: szerintem nagyon nehéz munka, nagyon kitartó embereknek való, akik ebben ki tudnak teljesedni. Akik erre nem képesek, azok vásárlóként nem gyarapítják az "üzletet". Ezt magamról tudom.

Unknown írta...

Az MLM-el kapcsolatban tökéletesen egyetértek. Bizonyára van, akinek beválik, aki szereti csinálni. Én nem tudnám. Nemrég olvastam, hogy az MLM látszólag egy win-win kapcsolat. A gond az vele, hogy a baráti kapcsolatok elüzletiesednek vagy megszűnnek miatta. Nekem nem érne meg annyit a pénz, hogy a barátaim sikítva meneküljenek, ha meglátnak.

Ami a sündisznó modellt illeti, nagyon igaznak tartom a három feltételt. Bár azt nem értem, hogy miért sündisznó?

Azt hiszem, az első két dolog feltételezi egymást. Én csak abban tudok nagyon jó lenni, amit szenvedéllyel tudok csinálni és csak azt tudom örömmel csinálni, amiben érzem, hogy jó vagyok, ahol pozitív visszajelzéseket kapok. Ha ebből még ráadásul meg is lehet élni, az a hab a tortán.

Én nagyon tisztelem azokat az embereket, akik valamiben nagyon jók és ez független attól, hogy az illető agysebész, vagy tehénpásztor. De nem szeretem, ha valaki szakbarbár. Lehet ő a legjobb a világon valamiben, de semmi másról nem lehet vele beszélgetni, akkor - tisztelem ugyan - de nem szeretem.

Lenkei József írta...

Az első kettővel nem jár együtt automatikusan a harmadik. Lehet, hogy valaki imád lepkéket gyűjteni, ebben a legjobb a világon, csak éppen a gazdasági motorját nem hajtja semmi.

A sündisznó elv bemutatásához újból Jim Collins könyvét kell idéznem.

"The Hedgehog and the Fox (A sündisznó és a róka) című híres esszéjében Isaiah Berlin a régi görög mondás alapján osztotta fel a világot sündisznókra és rókákra: A róka sok mindent tud, de a sündisznó tud egy nagy dolgot." A róka mindenféle stratégiát kieszel, hogy megfogja a sündisznót. A történet azonban mindíg ugyanúgy végződik: a sündisznó összegömbölyödik, mondván magában "ez megint kezdi", és a róka nem tudja egyszer sem megközelíteni. Tehát a sündisznó elv egy kristálytiszta, egyszerű elv, amely az egymást metsző három kör közös tartományának a megértéséből következik.

A témával foglalkozó kutatók minden kiemelkedően sikeres cég hátterében ezt az elvet vélték felfedezni.