Iratkozz fel az új bejegyzések ingyenes értesítőjére!

Név:*
E-mail cím:*
E-mail cím újra:*

2008. augusztus 18., hétfő

Forgalmas utcában a világhálón


Egy kereskedelmi vállalkozás akkor jó, ha olyan termékeket forgalmazol, amelyeket az emberek keresnek. Talán ez a legfontosabb és én azt tapasztalom, hogy valóban elő tudok állítani olyan termékeket, amelyeket nem meggyőző munkával kell az vevőkre „rátukmálni”, hanem egyszerűen csak ki kell tenni a polcra és azok, akiknek szükségük van rá, leveszik. Úgy mint a piacon. Ha reggel kimész zöldpaprikát, vagy paradicsomot vásárolni, akkor elsősorban erre fókuszálsz. Az eladók kitették árujukat a pultra és várják a vevőket. Miért jöttek ide és miért nem a saját kertjük végében árulnak? Természetesen azért, mert tudják, hogy ide sok ember jár vásárolni. A jó eladó azt is tudja, hogy nem mindegy hogyan pakolja ki a termékét. Sokkal több esélye van annak az értékesítésre, aki szép, egészséges, tiszta és friss árút kínál. Még akkor is, ha esetleg pár forinttal drágábban kínálja.
Tehát rendkívül fontos, hogy az üzleted „forgalmas utcában” legyen! De ugyanolyan fontos, hogy olyan forgalomban legyen, ahol azok közlekednek, akiknek szüksége lehet a termékedre. Ha könyvelési szolgáltatást árulsz, akkor valószínű, hogy nem a zöldségpiacra kell kimenned. Még akkor sem, ha tudod, hogy oda sok vállalkozó is kijár paradicsomot venni. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy egyáltalán nem tudnál egy ilyen szolgáltatást a piacon eladni. Lehet az a vállalkozó, aki paradicsomot ment ki vásárolni, rápillant a te reklámodra és bekattan neki, hogy éppen erre a szolgáltatásra van most szüksége. Inkább az értékesítés hatékonyságáról van szó.
Az én célpiacom a vállalkozás vezetők, tulajdonosok, gazdasági vezetők, könyvelők. könyvvizsgálók. Ha megoldást keresnek a problémáikra, akkor mit tesznek?

  1. Konzultálnak a munkatársaikkal (ha van!),
  2. Felhívják ismerőseiket, akik otthon vannak ebben a szakmában,
  3. Szakirodalmat tanulmányoznak,
  4. Beírják a keresőbe a problémájukra leginkább jellemző kulcsszavakat.

A fenti sorrend egyénenként változik és lehet vitatkozni az általánosítható sorrenden is. A listából a forgalom generálás tekintetében a szakmai ismerősök (akik már kapcsolatba kerültek veled, illetve vásároltak tőled), és a kulcsszavak a legfontosabbak. Az előbbiek azért, mert ha meg vannak elégedve termékeddel, szolgáltatásoddal, akkor azonnal téged ajánlanak (cegiranytu.hu), az utóbbiak pedig a keresőkön keresztül juttatják el az érdeklődőt hozzád. Ha például valaki osztalékot szeretne kivenni a vállalkozásából és nincsen tisztában a sok és bonyolult törvényi szabályozással, akkor beírja a keresőbe, hogy „osztalék kalkulátor”. Amennyiben erre a kulcsszóra ott vagy a találati lista első oldalán, akkor ez azt jelenti, hogy ezzel a termékkel az üzleted egy forgalmas utcában áll. Miért? Hát elég egyszerű. Magyarországon van közel egymillió vállalkozás és a többségük szeretne osztalékot kivenni!
Nagyon érdekes ebben a tekintetben, hogy amíg egy hagyományos üzlet fizikailag csak egy helyen lehet (hacsak nem üzlethálózat), addig a virtuális üzlet minden termékét külön „utcába” telepítheti.
A kérdés, amiről most beszélünk csepp a tengerben ahhoz képest, hogy még mi minden számít a témában. És szinte kivétel nélkül minden vállalkozásra érvényes!

1 megjegyzés:

Metzger Gábor írta...

Csábító mellékutak

Gondolom, találkoztál már olyan ismerőssel és idegennel egyaránt, aki egy bombabiztos vállalkozásról mesélt Neked. Ezt nevezhetjük talán az Első Kísértésnek is. Amikor szabadulni akarsz a mostani kilátástalannak tartott helyzetedből. Ezek az emberek a legtöbb esetben csak „katonák”. Az a feladatuk, toborozzanak embereket. Biztos tippet kínálnak arra, hogy hogyan tudsz gyorsan meggazdagodni. Már ez a tény egy kicsit gyanús nekem! Kinek és miért állna érdekében, hogy gazdag legyek? Magamon kívül nem él e földön senki más, akinek ez az érdekében állna!

Mit kell tenned ebben az esetben, hogy gazdag lehess? Vedd meg a könyvüket, lépj be a klubba és vegyél egy pár terméket – amit egyébként soha sem vennél meg – és ha beléptetsz valakit a klubba, akkor meggazdagodhatsz belőle. Na, nem azonnal! Később! Ami elég tág fogalom ugyebár. Ismerősen cseng ugye? Soha nem „jó” az a munka, ami „főállás mellett végezhető” emblémával látnak el!

Sokan keresnek ilyenfajta munkát az amúgy kevés fizetésük mellé. Mivel most csak magunk vagyunk, elárulom neked egy titkomat! Hogy megbizonyosodjak állításomról, hirdetéseket adtam fel ezzel a tipikusnak mondható szöveggel: Főállás mellett végezhető munkát ajánlok. Akár otthon is végezheti! Megdöbbentett az érdeklődők sokasága! Innen kérek tőlük elnézést, ha olvassák e sorokat! Megállapítottam, hogy rengetegen szeretnének a saját lábukon megállni, lemondani a biztos fizetésről, de továbbra is a biztos jövedelmet keresik. A biztos jövedelem fogalma manapság viszonylagos.

És akiket megtalálnak ezek a „katonák” és sikerül őket bevezetni a felállított csapdáikba, elégedettek lehetnek. A bomba üzlet hírhozói pont abból szeretnének meggazdagodni, hogy megmondják nekünk, mit kell tennünk ahhoz, hogy meggazdagodjunk. Ez egy kicsit logikátlan gondolkodás! Mivel, ha létezne egy unisex recept a meggazdagodásra, akkor mindenki azt csinálná és mindenki gazdag lenne a világon.

Persze erre a kérdésedre is fel vannak készülve/ készítve. Kapásból az alábbi vagy valami hasonló választ adják. Ez egy teljesen új, eddig nem alkalmazott módszer arra, hogy hogyan lehetsz dúsgazdag. A kérdés továbbra is csak az, hogy ki akarhatja (Tőled és tőlem) jobban, hogy gazdag és sikeresek legyünk? Senki az égvilágon! Örök szabály, hogy ne dőlj be azoknak, akik holnapra gazdagságot ígérnek!

Hogyan dolgozik egy ügynök?

Mivel az MLM rendszerben forgalmazó ügynököknek a termékforgalmazás mellett legfontosabb feladata, hogy tovább építse hálózatát, ennek érdekében minél több ember figyelmét kell ráirányítania az általuk kínált üzleti lehetőségre. Segítséget jelent számára az Internet terjedése, ahol minimális befektetés ellenében tömegekhez juttatja el üzeneteit. "Hozzászólásaival" különféle levelező listákon, barátinak tűnő befektetési tippeket ejt el online csevegés közben, hangzatos apróhirdetéseket ad fel az ingyenes hirdetőkben, tetszetős weboldal készít, vagy a Spam formájában küldözgeti csábítóan, de homályosan megfogalmazott munka-ajánlatait több ezer email címre. Természetesen olyan megfogalmazott kérdések formájában, amikre csak a hülye mondana nemet. „Szeretne milliomos lenni? „ Stb.

Ha olyan ködös email-üzenet kapsz (ha valaki még nem kaptál volna, előbb-utóbb kapsz majd), amiben valami hasonló áll: "amennyiben Önt érdekli egy másodállásban végezhető tevékenység, rendkívül jó jövedelmet biztosító Interneten végezhető munka, hosszú távú előnyös befektetés, stb. írjon, részletesen tájékoztatom egy nagyszerű lehetőségről", valószínűsíthető, hogy valamiféle ügynöki hálózatba próbálnak éppen beszervezni. Azt tanácsolom, hogy legyél óvatos, mert ilyen esetekben a „szépen fogalmazó” többnyire nem munkatársat, csupán balekot keres, akik ha elfogadják a meghívást a személyes találkozóra, a meggyőző erejű előadás közvetlen hatása alatt már nehezen lehet nemet mondani.

Párhuzamot vélek felfedezni az MLM és a szélhámosság között mert tény, hogy ezek a rendszerek nagy része hamis reményeket ébreszt az amúgy is reményvesztett társadalom fiai és lányai között egyaránt. Csak az új belépők pénzére utazik, akiknek ez a befektetés soha nem térül meg! Mivel az Interneten gyorsan terjednek ezek a módszerek, és előbb-utóbb minden internetező belebotlik ilyen ajánlatokba, érdemes tartom tisztázni azt, hogy mit is takar az MLM fogalma, és mitől válik az egész szélhámossággá.

Az MLM lényege, hogy a hálózat keretében forgalmazott termékek értékesítése nem a hagyományos csatornákon történik. Egy lépcsőzetesen kialakított ügynöki hálózaton keresztül zajlik az egész. A tagok feladata a termék értékesítése mellett talán az ügynöki lánc folyamatos bővítése. Manapság már nem hiszem, hogy él kis hazánkban olyan ember, aki még nem hallgatott vagy akár szenvedett volna végig egy-két vagy netán több előadást az MLM felépítéséről, működéséről, jövedelmezőségéről, ezért most nem is foglalkozom vele.

Ami közös a piramisjáték az MLM és esetében, hogy a hierarchiában alacsonyabb szinten álló tagok pénzt juttatnak a magasabb szinteken levők felé, és ahogy a rendszer egyre lejjebb épül, elvileg mindenki jövedelemhez jut mindaddig, amíg van lehetőség új tagok toborzására. Itt jegyezném meg, hogy az így épülő piramis hosszú távon nem működhet, mivel X lépcső után egyszerűen elfogy a potenciális bevonható emberek száma. Egy kis matek, egy kis logaritmusszámítás. Ha nincs több befizető, a rendszer összeomlik, és az alsó szinten levő tömegeknek már nincs aki fizessen. Ők a vesztesek.

Vannak olyanok, akik már két éve(!) csináljak és idáig semmi eredményt nem tudtak felmutatni, pedig tényleg éjjel-nappal ezt csináljak, szinte csak ennek élnek. Abszolút maximális prioritást elvez az életükben, minden szemináriumon ott vannak. Ők a tökéletes alanyok. Elfogy a máshonnan előteremtett pénzük amit a túlárazott termékekre költenek. Ideális alanyok, mert semmit sem nyer az üzleten, de százszor annyit költ.

Mi a különbség az MLM és a piramisjáték között?

Ez egyik legális a másik nem. A piramisjáték egy zárt rendszer, tehát összességében annyi pénzt nyernek a nyertesek, amennyit a vesztesek elveszítenek. Az MLM rendszerben forgalmazó ügynököknek azonban amellett, hogy új tagokat szerveznek be a hálózatba, a hálózat által forgalmazott termékek eladását is meg kell szervezniük. A piramisjátékkal szemben, ahol csak az új tagok befizetéseiből képződnek a csúcson állók bevételei, az MLM hálózatba így folyamatosan áramlik a termékek termelői és fogyasztói ára közötti különbözet, tehát elvileg lehetséges, hogy mindenki nyer vele.

Évekkel ezelőtt amikor beléptem az egyik MLM rendszerbe az a kérdés foglalkoztatott, hogy mi az arány a kétféle eladás között? A bevont új tagoknak eladott „belépő-csomag”, és a hálózaton kívüli vásárlók felé történő értékesítés között. Amennyiben a termék nagyobb mennyiségben nem eladható - és ez bizony sok esetben így van, mivel ára gyakran jóval meghaladja a boltokban forgalmazott versenytársakat - , azaz a forgalmazó bevétele kizárólag az új tagok toborzásából származik, gyakorlatilag egy zárt piramisrendszer alakul ki, ahol néhány lépcsőben elfogy az ország lakossága, és bekövetkezik az összeomlás. Ne felejtsük el, hogy kis hazánk lakosságának száma nem egyezik meg az USA lakosságának számával, de még Nagy Britannia lakosságával sem. Így az arányok is mások.

Visszatérve az MLM tevékenységhez, elvileg sikeresen is végezhető ez a fajta munka, van akinek saját bevallása szerint kitűnően jövedelmez, de tény, hogy a beszervezett tagoknak csak kis hányada jut el a „gyémánt” szintekre.

Ehhez a munkához speciális adottságokra van szükség, hiszen a rendszerbe való belépés teljes elkötelezettséget kíván, ami gyakran az emberi kapcsolatok megromlásához vezet. A kívülállók, vagy a rendszerben csalódottak gyakran támadják ezt az ügynöki módszert, akik sok esetben agresszív technikákat alkalmaznak a meggyőzésre, kétes üzleti gyakorlatot folytatnak, ködösítenek, rabolják hallgatóságuk idejét, amikor nehezen térnek rá a lényegre vagy matematikailag félrevezetik a közönségüket.

Az érem másik oldala

Természetesen az Interneten is jelen vannak a nagy MLM cégek, saját domain alatt megtalálhatjuk a legnagyobbakat, és megismerhetjük a hivatalos változatot is. De mégmielöt döntenénk nem árt, sőt kötelező alaposabban szétnézni, mi van az érem másik „sötét” oldalát is!

Hogyan ismerheted fel az Interneten az MLM tevékenységnek álcázott veszélyes piramisjátékokat?

Soha ne a weboldal kinézete alapján ítéld meg a bemutatkozó céget. Azért mert egy vállalkozásnak professzionálisan tervezett honlapja van, korántsem biztos, hogy törvényes, legálisan működő cégről van szó.

Ne kapcsolódj olyan rendszerbe, ahol csak az új tagok beszervezéséért kapsz jutalékot. Jövedelmed elsődleges forrása a termék értékesítéséből származzon. Csak akkor, ha az MLM cég, speciális termékei a rendszerbe lépés nélkül is megvásárolhatók. Győződj meg arról, hogy a kínált termék valóban rendelkezik-e a beharangozott tulajdonságokkal, valóban piacképes-e.

Ne lépj be olyan MLM cégbe, ahol túl nagy kezdőcsomagot, nagy értékű saját készletet kell vásárolnod. Ezek a rendszerek álcázott piramisjátékok, melyek bármikor összeomolhatnak.

Ne hidd el - bármily csábító is -, hogy kevés munkával könnyedén meggazdagodhatsz. A termékek direkt értékesítése, és az emberek meggyőzése nagyon kemény és kitartó munkát igényel. Nem mindenki alkalmas arra, hogy értékesíteni tudjon. Egy nagyon jellemző példa: "Nem nyaralok, ilyen a munkám" felirat fölött egy menedzser önfeledten szunyókál az idilli tengerparton, fölötte vaskos dolláros zacskók. Majd a mézesmadzag: "Dolgozzon a 21. század munkamódszerével!" és következik az ajánlott munka hosszú, időt rabló leírása, melyből semmit nem tudsz meg a végzendő feladatokról, csupán üres ígéreteket arra, hogyan emelkedik majd meg e munka által az életszínvonalad.

Adj magunknak időt a döntéshez! A jó üzlet holnap is jó üzlet, ha pedig agresszíven sürgetnek, vagy nyomást alkalmaznak a döntéshozáskor, annak semmi más oka nem lehet, mint hogy a cégnek és magának az ügynöknek is valami rejtegetnivalója van.

A gondolkodási idő arra kell, hogy utána tudj nézni, vajon mi mindent írtak, mondtak mások az adott vállalkozásról az Interneten. Menj elébe az információknak!

Vigyázz arra, hogy az Interneten (sem) az emberek nem mindig azok, aminek látszanak. Van, hogy jóindulatú baráti tanácsnak tűnik az a munkaajánlat, amit egy fórumozó társadtól kapsz. Valójában az illető nagyban osztja a tippeket, egy intenzív beszervező munka részeként. Ne legyél hiszékenyé és minden esetben kontroláld le a kapott információt.

Miért mondom ezeket? – kérdezheted. Mikor 2002-ben „megtalált” az MLM, akkori vállalkozásom szinte „magától járt”, így a felszabadult időmben álruhába bújva elkezdtem a játékot. Mondjuk úgy, hogy beépültem, mert kíváncsivá tett az az ígéret miszerint, ha csatlakozom, akkor két hónap alatt akár 500e forintot is megkereshetek. Miért ne?

Kalandra fel!

De csak óvatosan!