Iratkozz fel az új bejegyzések ingyenes értesítőjére!

Név:*
E-mail cím:*
E-mail cím újra:*

2008. december 14., vasárnap

E-mail marketing tévhitek

Ha találtál egy címlistával rendelkező partnert, akkor megoldódik a probléma?

Napjaink egyik leghatékonyabb marketing eszköze az interneten keresztül történő levelezés. Sokan próbálkoznak is vele, több-kevesebb sikerrel. Népszerűségének köszönhetően jó és rossz célok érdekében egyaránt bevetik ezt a technikát. Azok a vállalkozások, amelyek nyílt kommunikációt folytatnak a weboldalaikra látogatókkal, ki vannak téve annak, hogy kalandorok és kereső robotok lenyúlják címüket, majd ezt követően kéretlen levelek tömegével árasztják el a cím tulajdonosának számítógépét. A kéretlen levelek elterjedésével párhuzamosan a védekezési technikák is egyre kifinomultabbá váltak. Ennek pedig az lett a következménye, hogy gyakran előforduló esemény, amikor a „fürdővízzel együtt a gyereket is kidobják”. Azaz automaták döntik el egy-egy beérkező levélről, hogy az kéretlen-e, vagy sem. Így fordulhat elő az is, hogy információs termékeinket szállító – az automata levelezőnk által kiküldött – leveleink valahol a kukában landolnak ahelyett, hogy a terméket türelmetlenül váró megrendelő szeme elé kerülnének.

Mindezt azért mondtam el, hogy egy kicsit felelevenítsük azt a pszichikai környezetet, amelyben e levelezés folyik. Az előbbiek alapján már jobban érthető, hogy az internetes kommunikáció csatornáit használók csak és kizárólag azokra a levelekre nyitottak, amelyek az őket izgató problémákra jelentenek valamilyen megoldást. Minden egyéb levél maximum egy pillantás erejéig tud életben maradni, aztán kérlelhetetlenül a kukába kerül. A kulcsszó szinte minden esetben a bizalom. És ahogyan ez már az életben lenni szokott, a bizalmat ki kell érdemelni, majd a továbbiakban pedig meg is kell tudni tartani.

Nehéz helyzetben vannak azok a vállalkozók, akik kezdőnek számítanak ebben a játszmában. Egy egész sor konkrét akadállyal és tévhittel kell szembenézniük. Aki még nem rendelkezik egy ügyfél bázissal, annak ezt kemény és kitartó munkával fel kell építenie. És itt a szorgalom kevés. Komoly technikai tudást is igényel a honlap rendszer szerkesztése, a levelek kivitelezése úgy tartalmi, mint esztétikai szempontból, a kommunikációs csatornák összehangolása (űrlapok, visszaigazolások, banki szolgáltatások, ellenőrző funkciók, stb.), a reklámok készítése, keresőkben történő szereplés, és még sok más minden, ami befolyással bír a sikeres üzletvitelben.

Vannak, akik azt gondolják, hogy elég egy partnert találni, aki rendelkezik egy már felépített ügyfél bázissal, bedobni neki egy jutalék ajánlatot (mondjuk 10%-ot), rátelepedni erre a hajóra és már működik is a dolog, dől a lé. Akadnak is mindig olyan marketing guruk, akik ezt járható útnak tartják és elméletét széles körben hirdetik. Arról már nem szól a fáma, hogy ezek a csodálatos ügyletek és együttműködések, ha már olyan eredményesek, akkor miért tűnnek nyomtalanul el az üzleti élet színpadjáról? Lehet, hogy az akció bizalmi válságba sodorta a címlista gazdáját? Bizony könnyen előfordulhat.

A profil váltás mindig is kényes kérdés volt a vállalkozások életében. Szakmai körökben vita folyik annak megítélésében, hogy milyen mértékben diverzifikálhat egy márka. Biztosan meglepődnél, ha egy szép reggelen kedvenc péksütemény boltodba belépvén, a ropogós kifli mellett téli csizmát kínálna az eladó. Egy biztos! Amennyiben egy márka fogyasztói olyan ajánlattal szembesülnek, amelyiknek köze nincs a megszokott termékhez, a már befogadott kommunikációs stílushoz, akkor enyhén szólva meglepődnek. Azonnal trójai falovat vélnek felfedezni a dologban, úgy érzik, hogy elárulták őket, és megrendül a bizalmuk.

Tetőzi a bajt, ha olyan partnerrel kerülünk szembe, aki úgy hiszi, hogy ő otthonosan mozog az internet marketing eme világában, miközben még alkalma sem volt, hogy kipróbálja ezt a fajta kommunikációt. De honnan is lett volna alkalma? Ahhoz a megfelelő technikai tudás mellett, kiterjedt ügyfél bázissal kellene rendelkeznie, amelyen néhány finomhangolási fogást már kipróbált és ismeri az eredményét. És akkor kivonni a kardot, vitába szállni, megvédeni azt, amit te már számtalanszor megéltél! Ugye jó kis kaland? Ráadásul még az is bejöhet, hogy a te terméked jó kiegészítője lenne a partnered által forgalmazott terméknek, de fordítva ez már nem igaz. Visszatérve a ropogós kifli példájához lehet, hogy a cipőüzlet vásárlói kifejezetten örülnének annak, ha belépve a boltba, frissen sült péksütemény illata csapná meg az orrukat, amelyet egy sarokban árulnak.

De mit is lehetne tenni az ehhez hasonló partneri kapcsolatok ápolása és hosszú távú fenntartása érdekében? A jó hír, hogy azért vannak megoldások. Azok a vevők, akik otthonosan mozognak egy boltban (legyen az akár egy HTML formátumban kiküldött hírlevél is), ha hozzá vannak szokva ahhoz, hogy az üzlet tulajdonosa időnként ajándékokkal, kedvezményekkel kedveskedik nekik, akkor körbejárnak és szétnéznek alaposabban is. Lehet, hogy te is így cselekszel, amikor bevásárolni indulsz? Nem mondod?!

Szóval visszatérve a virtuális kereskedelembe, a mi hírlevelünk (üzletünk) sem a bejáratnál kínálja az ajándékokat. Ennek több oka is van. Ide kizárólag olyanok lépnek be, akik már ismernek bennünket (nem ugyanez a helyzet a portál és az értékesítési oldalak tekintetében!). Ez pedig azt jelenti, hogy nem kell attól tartanunk, hogy távoznak angolosan a helyszínről, anélkül, hogy itt hagynák névjegyüket. Igazodva ehhez a helyzethez, kedvezményeinket, egyéb meglepetéseinket nyugodtan elhelyezhetjük a háttérben, ők meg fogják találni.

Hogyan tud ebből partnerünk is profitálni? Egyszerű! Az ő ajándékát is el tudjuk itt helyezni egy kulcsszó formájában. Vagy azt még nem mondtam, hogy virtuális üzleti terekben a tárgyak kulcsszavak formájában öltenek alakot? Hát akkor éppen itt az ideje, hogy erre is rávilágítsak. Ugye, ha valakinek hitelre van szüksége és meglátja azt a belinkelt mondatot, hogy „kedvezményes hitelfelvételi lehetőség”, akkor erre rá fog kattintani? És ezzel el is érkeztünk a lényeghez. Partnerünk csak és kizárólag akkor tud látogatókat szerezni a mi közvetítésünkkel, ha az ő ajánlata (kulcsszava) felkelti a vásárlóink érdeklődését. Ja, bocs! Azt még nem említettem, hogy partnerünk felajánlható ajándékokkal (termék mintákkal) kell rendelkezzen! Mert ugye, ahhoz hogy kapjunk, előbb adnunk kell. Ennek pedig némi köze van az önzetlenséghez, de ennyire ne kalandozzunk el.

Előfordulhat, hogy azok a buta látogatók egy szóból, vagy mondatból nem értenek, hanem el kell nekik részletesen magyarázni a partner által kínált termék lényegét? Vagy nem abban van az üzlet, amit keresnek az emberek, hanem abban, amit le tudunk nyomni a torkukon? Lehet, hogy én ennyire nem értek ehhez az egészhez? Lehet..., ennek ellenére én arról szoktam álmodozni, hogy a cegiranytu.hu a forgalmas internet portálok alsó csíkjában, a partnerek linkjei között megtalálható.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Igen, egyetértek a cikkben megfogalmazottakkal.

Sokan a honlapjuk indításakor bizonyára szeretnének úgy kitörni és azonnali "hírnévre" szert tenni, hogy - ha pénz-paripa-fegyver a rendelkezésére áll -, megveszi egy címlistával rendelkező cég adatbázisát.
Nem tudom ez milyen hatékonysággal működik ez a módszer, bizonyára vannak termékek, amelyek elbírják a "bumm-bele", előzetes bizalomépítés nélküli bevezetést.

Személy szerint nekem az a véleményem, hogy lett légyen cipőboltról vagy bármi másról, a bizalom nem kikerülhető alapja a mai árukínálat dömpingnek.
Aki enélkül próbálkozik bekerülni vagy megmaradni a piacon, idővel megkopik a vásárló közönsége.
Jó, az is lehet, egy ideig szokásból még hozzá fognak járni, de aztán vége a prosperitásnak.

A magam részéről vállalom a hosszabbik utat, inkább lassan és tolakodás nélkül próbálom a leendő ügyfeleimet megszólítani, akik biztosak lehetnek abban, hogy ha végül engem választanak, tényleg az ő érdekeik képviselőjére bízzák a bizalmas ügyleteik intézését.

Üdvözlettel:
Éva

Metzger Gábor írta...

Rövid leszek.

Már megint a lényegre tapintottál!
Egy címlistával rendelkező partner tényleg nem jelenit azt, hogy saját magunknak már nem kell felépítenünk a saját érdeklődői-vásárlói címlistánkat. Pláne, ha a olyan címlistával rendelkezik a partner, ami valójában nekünk semmit sem ér. Csak és kizárólag olyan hasonló célpiaccal rendelkező partner érdemes keresni akinek hasonló vásárlóbázissal rendelkezik mint mi, de nem vagyunk konkurensei egymásnak.

Azt hiszem én sem szeretnék kedvenc pékségemben csizmát látni a pulton. De ugyan úgy nem szereznék csizma vásárlás közben, ha süteményt eszegetnének körülöttem.

Ezért úgy gondolom érdemes József gondolatait megszívlelni, ha nem akarjuk, hogy virtuális üzletünk egyszer csak kongjon az ürességtől.

...de ha a konkurenciánk erre az "apróságra" nem figyel, az nekünk kész szerencse! :)